Începând de astăzi puteți pune mâna pe răspunsul din partea Microsoft pentru asediul din zona consolelor portabile care s-a produs îndată ce Valve a deschis porțile larg pentru ecosistemul SteamOS, permițând și altor producători, precum Lenovo, să-l instaleze pe consolele proprii. Ce a rezultat știți cu toții, iar minusurile modelelor dotate cu Windows nu au făcut decât să accentueze avantajele SteamOS.
Well… până aici! Sau măcar asta vrea să zică noul ROG Xbox Ally X, a nu se confunda cu ROG ALLY X care este versiunea de anul trecut, consola care se află astăzi pe mâinile noastre. Nu e cel mai inspirat nume, dar în fine. Dacă e consola bună putem să-i iertăm pentru asta.
Design/Construcție
Să începem ușor, cu partea exterioară unde carcasa a suferit câteva modificări excelente, zic eu cel puțin. Forma gripurilor laterale este inspirată din controllerele Xbox și este mult mai comodă decât la primele versiuni ale lui ROG Ally, chiar dacă Xbox Ally X s-a îngrășat cu aproximativ 40 de grame. În utilizări îndelungate mă declar mulțumit, chiar și după 2 ore de Hades 2 încontinuu. Palmele nu mi-au transpirat iar consola nu a alunecat nici măcar o milisecundă, nici în cele mai intense momente cu 10% HP, la limita supraviețuirii în Boss Fights. La capitolul grip un mare aport l-a avut și textura, finisajul carcasei din zonele care intră în contact cu mâinile tale.
În rest mare lucru nu s-a schimbat la exterior, avem aceleași porturi prin care o poți încărca și în mare aceleași butoane. Există unul nou însă, denumit Xbox Button, că deh.. e în colaborare cu Xbox făcută. Acesta pornește Xbox Game Bar, un overlay de care vei avea nevoie în utilizarea curentă.
Dacă tot am menționat porturi, Xbox Ally X menține posibilitatea extinderii stocării prin slotul microSD UHS-II (suporta SD, SDXC și SDHC) dar și combo jack-ul de 3.5mm. Fără fir, ROG Xbox Ally X se poate conecta la rețele Wireless 6E sau Bluetooth 5.2.
În partea dreaptă a ecranului, cele 2 butoane funcționale au fost inversate pentru un motiv sau altul. Dacă ai folosit recent Ally X s-ar putea să necesite puțin timp de acomodare.
Schimbarea importantă de la interior este implementarea noului procesor AMD Ryzen AI Z2 Extreme, model care vine să înlocuiască flagshipul generației precedente, Ryzen Z1 Extreme. Acesta ar trebui să vină la pachet cu extra performanță dar și eficiență sporită în moduri de funcționare care necesită mai puțină putere. Dar să nu sărim capitole.
Există și un stand de carton presat în pachet, probabil inclus acolo special pentru noi ca să arate bine în poze. Glumesc, este util când legi consola la un display extern sau vrei să o folosești ca miniPC.
Performanță
Trebuie notat că majoritatea componentelor interioare au rămas aceleași de la versiunea Ally x 2024, cu mici îmbunătățiri pe alocuri. Astfel deși stocarea este același PCIe Gen 4 de 1 Tera’, memoria RAM este ușor mai rapidă, de la 7500 la 8000 MegaTransferuri pe secundă.
Ecran
Ecranul din dotarea noului ROG Xbox Ally X este fix același întâlnit pe versiunile precedente ale acesteia, adică un panou IPS capabil de rezoluție Full HD la o rată de reîmprospătare de 120herzi și o luminozitate maximă de 500 nits. Acesta poate fi folosit și în medii mai luminoase în cazul în care ai nevoie să termini un nivel la Hades 2 prin parc sau îți bate lumina soarelui aiurea în tren și nu ai perdele.
Recunosc că mă așteptam la un refresh al ecranului, sau măcar o mică îmbunătățire la luminozitate sau trecerea către OLED, ceva care să justifice în continuare prețul destul de piperat al acestei console. Mai ales dacă iei în considerare faptul că Steam Deck OLED este considerabil mai ieftin.
Cum se simte
noutate pentru seria Ally este implementarea Impulse Triggers pentru varianta X și Hall Effect pentru varianta non-X. Acestea detectează destul de bine nivelul de apăsare al Triggerului și au și un feedback haptic la full press. Depind însă de jocuri să aibă această funcționalitate implementată, noi am regăsit-o în F1 2024 unde a funcționat chiar bine. Totuși îmi place mai mult implementarea Playstation cu ale sale Adaptive Triggers dar nu sunt rele deloc nici Impulse Triggers.
Experiența XBOX UI
Dacă ar fi să descriu pe scurt care a fost experiența mea de utilizare a lui ROG XBOX Ally X aș zice că este un pas în direcția bună, dar hai totuși să dezvoltăm.
Faptul că la bază este în continuare o consolă cu Windows nu te va scuti în totalitate de tot ce înseamnă acest lucru. În prima zi de utilizare nu am făcut decât să leg consola la priză și să mă rog că până la sfârșitul programului termină toate update-urile și condițiile de înregistrare ca să pot beneficia de cea mai nou versiune a aplicației Game Bar și a celei de Xbox. Mai mult de atât în continuare ești lovit de aceleași windows-isme notorii precum 1045 de update-uri care necesită restart și aceleași interminabile aplicații care-ți sunt băgate pe gât. Printre cele mai enervante enumerăm Office 365, OneDrive dar nimic nu bate Windows Recall. Pentru ce ^#@%%@ măsii ai nevoie de Copilot și Recall pe o consolă de gaming Microsoft? sau mă rog ASUS și Microsoft împreună. Ziceți-mi și mie vă rog eu, că nu înțeleg. Doar consumă resurse aiurea, fix ce vă lăudați că evitați.
Trecând peste nervii inițiali care-mi sunt prea familiari de la consolele cu windows testate anterior există speranță de mai bine, mai ales dacă pui preț pe tot ce au anunțat pre-lansare, dar hai să vedem împreună cum a fost începând cu a doua zi de utilizare.
Ce îmi place foarte mult și nu aveți idee cât de mult contează este că au făcut ca atunci când pornești consola să îți ruleze direct Xbox Fullscreen Experience, aplicația lor care vrea să concureze cu Steam Big Picture. O idee bună, chiar dacă versiunea pre-lansare era puțin stângace pe alocuri. Dar aplaudăm încercarea și suntem convinși că o vor rafina în timp. Bravo.
Această mișcare este exact ce vrei de la consola ta de gaming, no bullshit, direct în interfața dedicată jocurilor. Au creat o experiență foarte similară cu SteamOS minimizând impactul aplicațiilor și a proceselor tipice care pornesc odată cu Windowsul de care nu aveai nevoie sub nici o formă când tu doar voiai să te joci.
Xbox Fullscreen experience este compatibilă desigur și cu ecranul touch dar și cu layout-ul de controller Xbox deci vei naviga cu ușurință către jocul tău preferat. Mai mult de atât, nu-ți va aduna doar jocurile Xbox sau din Game Pass în librărie, nu nu nu. Fullscreen Experience se va comporta ca un agregator al tuturor librăriilor tale, deci poți porni prin el jocuri de pe Steam, Epic Games, Ubisoft sau alte launchere, cât timp te-ai logat în fiecare în parte, desigur, și le-ai instalat de acolo în modul de funcționare Windows. Deci sunt niște extra pași implicați dar rezultatul este bun. E bine că-ți arată inclusiv launcherul de unde provine jocul pentru momentele acelea când ai mai multe Cyberpunkuri instalate pe consolă și vrei să știi care vine din GoG și care din Steam.
Am avut însă mici probleme tocmai când am rulat Cyberpunk prin GoG pentru că promptul care mă întreba despre sincronizarea save-urilor din cloudul GoG a decis să apară în aplicația de GoG separat, iar Xbox Experience a rămas în standby, cu butonul de Play încă activ pentru joc. Era ca și cum nu făcea nimic butonul în sine și noroc că m-am prins să activez switcherul să văd dacă a apărut ceva extra și așa am găsit aplicația de GoG. Ar ajuta aici o formă de feedback că ai apăsat butonul de Play, sau o interacțiune ceva, o vibrație, pentru că el stătea liniștit Verde acolo, ca și cum nimic nu s-a întâmplat. Și asta e valabil inclusiv când jocurile merg din prima, stai așa vreo 5 secunde și te uiți la el întrebându-te dacă s-a apăsat sau nu. Cert e că uneori interacțiunea cu aplicațiile 3rd party nu este ce trebuie și este un capitol unde cu siguranță pot îmbunătăți.
Ce merge perfect însă este integrarea cu Xbox Game Pass. Dacă ești abonat la serviciul de gaming de la Microsoft, te loghezi pe ROG Ally și gata, vei avea toate jocurile disponibile în tabul Installable și biblioteca ta se umple instant cu sute de jocuri. Ar fi fost culmea să nu mearga fix partea asta bine.
Mai există o componentă în toată ecuația aceasta, anume Xbox Game Bar-ul menționat anterior. Acesta este accesibil prin butonul dedicat Xbox din stânga ecranului și se comportă ca un mini overlay similar cu ce întâlnim pe console. Acesta îți va permite acces rapid la Command Center-ul consolei unde poți schimba rapid toate setările importante ale acesteia, setări precum modul de funcționare, diferite profile pentru jocuri, luminozitate, sunet, Rezoluția, modul de control dar poți activa și diferite statistici de monitorizare a performanței.
Tot prin Game Bar poți porni rapid unul din ultimile 3 jocuri sau aplicații rulate, face screenshot rapid și conversa prin xbox social. Toate aceste Tab-uri sau Widgets sunt configurabile și există și un store pentru ele, pentru că de ce nu. Poți adăuga un Spotify Widget, Stopwatch etc.
Încă o adiție foarte utilă este și switcher-ul între aplicații care-și face apariția când ții apăsat butonul de Xbox. Este o implementare foarte similară cu ce găsești pe telefoane și e foarte util când vrei să sari de la o aplicație la alta, rapid. Să verifici că și-a terminat update-urile ROG Armoury Crate printre rundele de Balatro, de exemplu.
Și că tot am menționat partea de soft … Fiind o consolă ROG, nu putea să lipsească din ecuație și bloatware-ul aferent dar și acesta este puțin mai streamlined. ROG Armoury Crate SE, versiunea este totuși mult mai puțin încărcat ca fratele mai mare dedicat desktopurilor, dar și el la rândul lui vine cu nevoile aferente. În primul rând toate update-urile consolei precum BIOS-ul sau alte firmware-uri sunt trecute prin Armoury Crate, deci, alături de orele petrecute în Windows Update-ul nostru cel de toate zilele, va trebui să mai stai ceva timp și aici ca să aduci consola la zi la prima utilizare. Și va trebui să revii ocazional pentru că, după cum am zis, totul se face prin Armoury Crate.
Tot în Armoury Crate SE poți configura fiecare tastă atât în Gamepad Mode dar și în Desktop Mode. Toate butoanele pot fi remapate după bunul plac înafară de butoanele dedicate Xbox, Armoury Crate sau Meniu. Ce mi se pare interesant și util în același timp este că pentru Desktop mode poți asigna diferite funcții ale Windowsului direct în butoanele tale fizice. Îți poți pune TAB pe triggere sau ce idei îți mai vin ție, foarte util ca să apelezi cât mai puțin la touchscreen și la cârnăciori.
Pentru când inevitabil ajungi înapoi în desktop mode, Asus sau Xbox, au umblat puțin la dimensiunea diferitelor butonașe din interfață cu care interacționezi, cele mai notabile fiind blocul de Minimise/Close despre care ziceam în trecut că sunt enervant de nimerit cu cârnăciorii, deci avem progrese mici și pe acest front.
Am avut totuși Random Freeze-uri din când în când, moment în care consola e moartă vreo 5 secunde, dar îți va reține toate input-urile făcute în aceste 5 secunde. Nu știu dacă făcea ceva pe fundal dar mi s-a întâmplat atât în meniuri dar și în Hades.
Trebuie verificată lista de jocuri compatibile de pe Xbox pentru că nu este o compatibilitate totală, există un număr considerabil de jocuri care nu vor putea fi accesate prin sistemul Xbox Play Anywhere. Pentru cei care nu știu ce este Xbox Play Anywhere este sistemul prin care poți juca jocurile cumpărate pe platforma Xbox și pe PC-ul personal sau chiar și pe consola ta handheld cu salvările sincronizate prin cloud.
Modurile de funcționare ale consolei sunt Următoarele: Windows cu 17W consum, Silent cu 10W, Performance 17W și Turbo cu un maxim de 35W, cu 5W mai mult ca la Ally X. Este relevant pentru că fiecare mod îți va impacta atât durata de viață a bateriei dar și performanța. Există și un mod Manual configurabil prin, ați ghicit, Armoury Crate, unde îi poți seta puterea maximă susținută dar o poți depăși, cel puțin temporar, un burst de maxim 2 minute de până la 45W sau de 10 secunde la 55W, probabil pentru momentele acelea cele mai tensionate din Doom. Ce mă interesează pe mine la acest mod de fapt este că poți configura comportamentul ventilatoarelor individual.
Ok, am trecut în revistă îmbunătățirile în materie de utilizare, hai să vedem și ce poate Ryzen AI Z2 Extreme în modul Turbo și cum putem face asta decât chinuindu-l în niște teste și jocuri.
Benchmarks
ROG Xbox Ally X a obținut în general rezultate mai bune față de precedentul Ally X simplu care era dotat cu AMD Z1 Extreme, după cum puteți observa și în tabelul de mai jos. Avem un boost care începe de la 10% și poate atinge cam 25% în teste precum Port Royal.
Trebuie menționat că am rulat aceste benchmarkuri atât pornind 3dMarkul din Xbox Fullscreen Experience dar și din modul Desktop, iar diferențele au fost marginale, se încadrează în variația normală a testelor, deci optimizările făcute de ei sunt momentan doar pe hârtie.
| Benchmarks | ROG Xbox Ally X – Z2 Extreme | ROG ALLY X – z1 Extreme | % vs z1 extreme |
| 3DMark Time Spy Extreme | 1886 | 1696 | 11.20% |
| Graphics | 1705 | 1521 | 12.10% |
| CPU | 4747 | 4904 | -3.20% |
| 3DMark Fire Strike Extreme | 4816 | 4336 | 11.07% |
| Graphics | 4852 | 4329 | 12.08% |
| Physics | 23717 | 23278 | 1.89% |
| Combined | 2143 | 1965 | 9.06% |
| 3DMark Fire Strike Ultra | 2736 | 2373 | 15.30% |
| Graphics | 2640 | 2276 | 15.99% |
| Physics | 23217 | 22118 | 4.97% |
| Combined | 1336 | 1176 | 13.61% |
| Port Royal | 1916 | 1535 | 24.82% |
| Speed Way | 591 | 519 | 13.87% |
| Steel Nomad | 599 | 524 | 14.31% |
Apreciez silențiozitatea sistemului de răcire, care chiar și când ventilatoarele sunt la turație maximă nu se aude enervant de tare. Se aude, evident, că totuși are nevoie de ceva răcire procesorul Z2 Extreme, dar comparat cu alte modele ale concurenței sunt chiar silențioase.
Dar cum Benchmarkurile ne dau o idee generală, adevărata performanță a acestei console o vom vedea, în mod evident, în jocuri, adică scopul ei principal și ce ar trebui să faci de fapt non stop pe ROG Xbox ALLY X. Să începem cu experiența noastră în Cyberpunk, un joc care deja rula decent și pe ROG Ally X de anul trecut. Doamne vă rog eu schimbațile numele că e foarte confusing pentru toată lumea. Nu înțeleg de ce nu i-au zis ROG Ally 2, sau X2.
În Cyberpunk 2077 am obținut, la rezoluția Full HD și setările dedicate pentru Steam Deck, aproximativ 38FPS, față de varianta dotată cu Z1 Extreme care se plasa pe la 32FPS, deci un boost de aproximativ 19-20%. Dacă pornim și FSR 3 în modul Quality și atingem chiar 50FPS. Să nu mai zic că există și Frame Generation pentru un total de 80 de FPS.
Dacă vrei puțin Ray Tracing în viața ta, te vei limita la Low, cât timp ții cu dinții de rezoluția Full HD. Dacă vrei însă mai mult va trebui să compromiți scăzând către 900p sau chiar 720p. Acum dacă mă întrebi pe mine, 720p cu ray tracing pe medium nu arată la fel ca 1080p cu Low, pentru că în esență chiar dacă iluminatul este ușor mai bun, detaliile sunt mai importante. Revenind, la Full HD și RT: Low ai o medie de 22.5FPS, absolut ne-jucabil, deci va trebui să-i oferi niște FSR 3, tot pe Quality și Sharpness setat pe 60%, ca să ajungi marginal peste 30 de cadre pe secundă, puțin mai acceptabil pentru un handheld dar sincer prefer mai mult, așa că, încă o dată, vom apela și la Frame Generation pentru 53 de cadre pe secundă, considerabil mai ok.
Da, am rulat și DOOM: The Dark Ages pe ea, stați liniștiți. Momentul pe care-l aștepta toată lumea de fapt. Am pornit DOOM: The Dark Ages și am setat totul la maxim în materie de detalii, cu Ray Tracing și FSR activ pe Quality și am obținut un 30 FPS mediu în nivelul Hebeth al benchmarkului. Cam puțin așa că am introdus și niște Frame Generation în ecuație pentru un boost de până la 50 FPS, considerabil mai jucabil, cel puțin pe o consolă portabilă. Nu mă îngrijorează prea tare extra input lag-ul generat de implementarea AMD a Frame Generation-ului în mare parte pentru că nu avem ecran ultra-rapid OLED în dotare ca să sublinieze acele extra milisecunde introduse în ecuație.
Dacă totuși vrei extra cadre pe secunde poți oricând să scazi ușor nivelul de calitate către Nightmare sau chiar rezoluția la 900p. V-am mai zis cât de mult îmi place acest benchmark al Doom-ului care a venit odată cu update-ul de Path tracing? Mi se pare printre, dacă nu cel mai bun benchmark disponibil în acest moment.
Acum dacă ești masochist și pornești Path Tracing, și știți că am făcut asta deja, pentru că eram curios cât de tare va cocoșa Path Tracingul consola, ei bine, FPS-urile au scăzut glorios către 12, cu tot cu mama Frame Generationului activ. Știu că vă doreați dar clar încă nu poți juca cu Path Tracing pe consolele handheld, doar dacă faci niște compromisuri imense la nivel de calitate sau rezoluție.
Ultimul pe lista scurtă de benchmarkuri este F1 2024 pe care l-am rulat în 3 moduri, toate cu detaliile la maxim și în Full HD, desigur. Astfel fără upscaling am stors 21 de FPS, cu FSR activ setat pe Quality am mai crescut către 29 FPS, încă puțin așa că am scos din tolbă și Frame Generation pentru un maxim de 55FPS. Va trebui umblat la setări pentru a mai scădea din calitate dacă vrei un smooth 60FPS în f1 2024.
Gaming în general
Recunosc că nu m-am jucat teribil de multe jocuri pe ROG Xbox Ally X în mare parte pentru că m-a fascinat Hades 2 care mi se pare genul de joc perfect pentru un astfel de dispozitiv. Întotdeauna am zis că deși unele modele pot rula anumite jocuri AAA în condiții decente, consolele portabile sunt la ele acasă în jocuri de tip Platformer, Roguelike sau Action Roguelike. Ok, poți rula și Doom-ul la setări bune dar eu pe acela îl văd mai degrabă a joc de mouse și tastatură.
Revenind la Hades 2, butoanele din componența noului Ally au reacționat cum trebuie de fiecare dată, oricât mi-aș fi dorit să dau vina pe consolă pentru failurile mele personale. Jocul a mers fără cusur chiar și în modul de consum Performance ceea ce mi-a prelungit durata bateriei la minim 3 ore de joacă intensă, moment în care oricum obosești la un astfel de joc.
Cele 2 stick-uri analog sunt foarte comode în utilizare îndelungată și s-au comportat precis și fără greș în toate jocurile rulate fără urmă de probleme de acuratețe.
Triggerele LB și RB sunt cam ușor de apăsat accidental, parcă prea sensibile. Înțeleg că în jocuri ultra rapide precum Call of Duty sau similare oamenii își modează controllerele să aibă cele mai instant înregistrări ale butoanelor dar în utilizare normală mi s-a întâmplat de multe ori când iau consola în mână sau când mă repoziționez să apăs din greșeală bâte un Button.
Bateria
Deși folosit la putere maximă durata de viață a bateriei este foarte similară cu anteriorul Ally X, în mare parte pentru că avem aceiași baterie de 4 celule și 80 Wh și aproape același consum maxim. Surpriza vine când treci Xbox Ally X în moduri de consum mai mici, moduri precum Silent (10W) sau Performance (17W), unde procesorul z2 Extreme este considerabil mai eficient.
Ce înseamnă asta tradus în română? Păi unele jocuri care necesitau să stai în modul Turbo acum vor putea rula la mai puțini W consum și implicit pentru mai mult timp până va trebui să apelezi la încărcător. Astfel poți depăși lejer 2 ore de gaming dacă nu te joci cele mai puternice jocuri AAA din dotare. Doom în continuare va necesita modul Turbo, de asta nu scăpați.
Concluzii
ROG XBOX Ally X este fără îndoială un pas în direcția bună. ROG a luat Ally-ul, o consolă portabilă foarte capabilă, și, în colaborare cu Microsoft, l-a dus la un alt nivel. Mai mult de atât au infuzat noua consolă rezultată și cu cel mai puternic procesor dedicat segmentului de console portabile, anume Ryzen AI Z2 Extreme care oferă un boost de performanță dar și de eficiență în modurile de consum mai redus. Sincer mi se pare mai important update-ul adus experienței de utilizare decât bonusul de performanță, puteau să folosească și foarte capabilul Z1 Extreme în continuare că tot aș fi fost mulțumit.
Mai sunt destule capitole unde se poate rafina în continuare Xbox Fullscreen Experience, mai ales la interacțiunea cu diferitele launchere de jocuri și tot nu am scăpat complet de experiența Windows și toate neajunsurile acesteia, dar suntem pe calea cea bună și vreau să îi încurajez să continue.
Și poate la viitoarele update-uri se prind și ei că nu avem nevoie totuși de Windows Recall, copilot, Office 365, OneDrive și toate prostiile similare pe o consolă al cărui scop principal este gamingul, putem doar spera.
Prețul la care-l găsiți pe ROG Xbox Ally X, varianta testată de noi, este puțin piperat momentan, la aproximativ 4900 de lei dar dacă vrei ceva mai accesibil există și versiunea ROG Xbox Ally simplu, dotată cu procesorul AMD Ryzen Z2 A, la 3200 de lei.









