În continuarea demersului de transparentizare inițiat la Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București, Ministerul Culturii publică componența nominală a comisiilor care vor evalua proiectele de management pentru următoarele instituții: ARTEXIM, Complexul Muzeal Național „Moldova” Iași și Opera Maghiară de Stat din Cluj-Napoca.
„Am încredere deplină în specialiștii mandatați în comisiile de concurs și ne asumăm pe deplin evaluările și deciziile lor”, a declarat András István Demeter, ministrul Culturii.
Precizăm că în cursa pentru postul de manager al Complexului Muzeal Național „Moldova” (CMNM) Iași sunt înscriși oficial: Răzvan Timofciuc și Sorin Marcel Colesniuc.
Comisie ARTEXIM
Cosma Mihai este unul dintre cei mai reputați specialiști în muzicologie și în domeniul spectacolului muzical, autor a peste 1000 de articole, studii și prezentări publicate în țară și în străinătate. A fondat și coordonat proiecte internaționale de anvergură – festivaluri, concursuri, masterclass-uri și gale muzicale, atrăgând finanțări publice și private, inclusiv europene.
Este directorul Centrului de Cercetare Științifică și Proiecte artistice al Facultății de Compoziție, Muzicologie și Pedagogie Muzicală din cadrul UNMB și membru în numeroase comisii de evaluare profesională, academică și managerială la instituții precum UNMB, Universitatea București, UNATC, Academia „Gheorghe Dima”, UNAGE Iași, Universitatea „Ovidius”, Ministerul Culturii, Radio România și Opera Națională București.
A făcut parte din peste 25 de jurii naționale și internaționale, inclusiv în prestigiosul juriu al „International Opera Awards”, și a reprezentat România în OperaEuropa și în World Federation of International Music Competitions. Predă disciplina „Management artistic” la UNMB și are o vastă experiență managerială în instituții culturale și proiecte artistice majore.
Sarkady Zsolt-Csaba. În perioada 2002-2009 a deținut funcția de director general-manager la Filarmonica de Stat Oradea, iar în perioada de 2018-2020 a deținut funcția de director general adjunct, tot la Filarmonica de Stat Oradea. Are studii juridice, precum și diplomă de master în domeniul de studii: muzică, programul de studii: Muzică – Artă muzicală în cultura audiovizuală.
Stănculeasa Ivona este pianistă, profesor de pian și specialist în management cultural, cu o experiență de peste două decenii în domeniul artelor spectacolului. Absolventă a Universității Naționale de Muzică București, cu studii de perfecționare în Italia (Roma, Veneția) și formare în management cultural, în prezent este doctorand al Școlii Doctorale de Muzică din cadrul Universității de Vest Timișoara.
A ocupat funcții de conducere și consultanță artistică în instituții culturale precum Filarmonica „Oltenia” Craiova (manager, 2022-2-25) și Opera Română Craiova (consultant artistic), a fost expert evaluator pentru Administrația Fondului Cultural Național și este profesor asociat la Departamentul de Arte și Media al Universității din Craiova. Activitatea sa include proiecte de management și coordonare artistică, participări ca pianist acompaniator, prezentator de evenimente și colaborări în domeniul jurnalismului cultural. În 2023 a fost membră în juriul „Viena International Conducting Masterclass & Competition – Wiener Schule”.
Comisie Complexul Muzeal Național „Moldova” Iași
Croitoru Carmen este Directorul General al Institutului Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC). Face parte dintre primele generații care au adus managementul cultural în România, lucrând de peste 35 de ani în sistemul cultural, atât în sectorul privat, cât și cel public. Este membru al celor mai importante rețele culturale internaționale și este implicată în elaborarea de strategii care să deschidă cadrul normativ pentru cultură. Colaborează cu Ministerul Culturii de peste 15 ani, fiind implicată în dezvoltarea profesiei de manager cultural și promovarea legii privind managementul pentru instituțiile publice de cultură. De asemenea, a adus o contribuție importantă domeniului științific prin publicarea unor lucrări legate de sistemul și administrarea culturii, consumul de cultură sau analiza sectoarelor culturale și creative. Din 2014, a preluat conducerea și a reorganizat Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală, așa cum este acesta astăzi, devenind o verigă de legătură importantă între autorități, instituții/organizații culturale și beneficiari. Prin lucrările coordonate, a militat, permanent, pentru dezvoltarea cercetării statistice în domeniul culturii, organizând conferințe naționale și internaționale de profil.
Pepene Nicolae-Dorin. Manager cultural, istoric, curator, editor, redactor șef, producător de film. Absolvent al Universității „Lucian Blaga” Sibiu, specializarea Istorie-Antropologie (1995). În prezent, manager Muzeul Județean de Istorie Brașov. Regele Mihai I i-a conferit medalia „Regele Mihai pentru fidelitate” (2013). Consultant științific pentru Casa Regală a României. Membru în board-ul Asociației pentru Patrimoniul Regal Peleș. Contribuția sa profesională și civică a fost decisivă pentru salvarea mai multor monumente istorice (Cetatea Râșnov, Olimpia Brașov, Cetățuia Brașovului) și a unui monument natural (La cascade-Moieciu de Sus).
Manager de proiecte internaționale („I was citizen of Stalin town”, 2016-2017; „CAN for Balkans”, 2021-2023). Autorul primei expoziții dedicate Reginei Maria în Muzeul Balcic (2006). Din activitatea de curator se remarcă: „Brașov 1916” (2016), „Orașul Stalin” (2017), „Brașov 1987” (2017), „Scurtă istorie despre GOPO” (2023), „Regina Maria, ambasador irezistibil al istoriei și artei populare românești” (2018-2025, Dublin, Washington DC, Maryhill, Paris, Viena, Lisabona etc); „CAN for Balkans” (2021-2023, Bruxelles, Tirana, Sofia).
A inițiat și apoi a coordonat cel mai important program național de expoziții outdoor cu tematică istorică (2019-2025). Autor și coautor de cărți și albume cu tematică istorică, redactor șef al revistei ASTRA (2010-2024). A îngrijit, împreună cu acad. Georgeta Filitti, edițiile Însemnărilor zilnice ale Reginei Maria din 1929 și 1930. Co-producător „Brașov 1987, doi ani prea devreme” (regia Liviu Tofan), film nominalizat la Premiile GOPO 2017, categoria ,,Cel mai bun film documentar”. Autorul strategiei de promovare turistică a orașului Râșnov (2009), unic fondator de festivaluri cu tematică istorică (FFIR, 2009; Festivalul Internațional de Benzi Desenate Istorice, 2018 ș.a.) și de stagiune artistică (Bastionul Artiștilor, 2020). Autorul conceptului „Olimpia – Muzeul Sportului și Turismului Montan” (2017), apoi documentaristul și curatorul expoziției de bază pentru această secție nouă a Muzeului Județean de Istorie Brașov, deschisă în 2024.
Petcu Filip-Adrian se profilează în peisajul cultural actual drept un tehnocrat vizionar, cadru universitar la UVT și o figură care îmbină cu succes rigoarea chirurgicală a expertului restaurator cu pragmatismul necesar unui manager de instituție națională. Dubla sa vocație, de practician dedicat salvgardării patrimoniului (cu o expertiză tehnică solidă în conservare) și de lector universitar, îi conferă o autoritate științifică aparte în fruntea Muzeului Național de Artă Timișoara; sub conducerea sa, instituția a traversat o perioadă de revitalizare fără precedent, demonstrând capacitatea de a gestiona proiecte de o complexitate logistică și diplomatică imensă — cum a fost expoziția istorică Constantin Brâncuși din 2023 , expoziția „Luminile lui Caravaggio. Începutul Modernității în pictura europeană”, din 2024 și recent, ”Fragilitatea Eternului. De la Pompeii la Grand Tour până astăzi”, din 2025— transformând astfel muzeul dintr-un depozitar static de valori într-un pol cultural activ, conectat la standardele muzeologiei actuale și la instituții de prim rang din Europa. În 2023 a inaugurat la MNArT primul laborator vizitabil de restaurare pictură, integrat în conceptul unei expoziții permanente, o premieră în România, și chiar în Europa Centrală și de Est.
Stegerean Călin-Alexiu este artist plastic, curator, critic de artă, manager cultural, membru al UAPR, AICA, ICOM. Este absolvent al Institutului de arte plastice din Cluj-Napoca (1985), al Academiei de vară pentru management cultural, Salzburg (1999), al masteratului de management cultural la Facultatea de studii europene a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (2009). Este doctor al Facultății de Litere a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (2011). În perioada 2009-2014 a fost director al Muzeului de Artă Cluj-Napoca iar în perioadele 2016-2017, 2021-2025 director general al Muzeului Național de Artă al României din București. Pentru activitatea sa a fost recompensat cu diverse premii și distincții naționale și internaționale, printre care Ordinul Național pentru Merit în grad de Cavaler (2024) și Ordinul Steaua Italiei, conferit de președintele Italiei (2024).
Ștefan Ciprian-Anghel este managerul general al Complexului Național Muzeal ASTRA din Sibiu, instituție pe care a poziționat-o ca lider de audiență în peisajul muzeal din România. Activitatea sa managerială se concentrează pe valorificarea dinamică a patrimoniului în aer liber, integrând programe de educație muzeală, recuperarea meșteșugurilor tradiționale și promovarea gastronomiei locale.
Deține funcția de președinte al Rețelei Naționale a Muzeelor din România (RNMR), calitate în care coordonează inițiative de reprezentare a intereselor muzeelor în relația cu autoritățile și de profesionalizare a sectorului. Sub conducerea sa, Muzeul ASTRA a obținut recunoaștere internațională, inclusiv distincții din partea Academiei Europene a Muzeelor – Premiul “Micheletti” sau din partea Europa Nostra – Premiul Europa Nostra 2025 pentru Centrul de Activități și Resurse Regionale ASTRA.
Zaharia Valeria-Oana. Cu peste două decenii de experiență în management de nivel înalt, atât în sectorul privat, cât și în cel public, Oana Zaharia s-a remarcat prin abilități solide de gestionare și coordonare a organizațiilor multi-nivel. De-a lungul carierei sale, a dobândit experiență în administrarea patrimoniului cultural, promovarea turistică, derularea proiectelor culturale, organizarea de expoziții și evenimente, gestionarea achizițiilor publice, prioritizarea cheltuielilor, atragerea de surse alternative de finanțare și conducerea structurilor de management la cel mai înalt nivel.
În prezent, Oana Zaharia își concentrează activitatea pe dezvoltarea de programe inovatoare de finanțare și scheme dedicate restaurării patrimoniului cultural național. De asemenea, pune accent pe promovarea educației în domeniul patrimoniului, implicându-se în proiecte cu impact atât la nivel național, cât și internațional. După 15 ani de activitate în sectorul privat, în prezent, Oana Zaharia ocupă funcția de Manager Interimar al Institutului Național al Patrimoniului din România. Anterior, a deținut poziția de Director General al Administrației Monumentelor și Patrimoniului Turistic al Municipiului București. A fost consilier cultural personal al Președintelui Consiliului Județean Constanța, acumulând astfel experiență diversificată în administrarea și valorificarea patrimoniului.
Oana Zaharia este absolventă a Universității Româno-Americane din București, unde a obținut o diplomă de licență în Economie, cu specializarea Informatică Managerială. De asemenea, a urmat cursuri de specializare în management de proiect, evaluator de proiecte și achiziții publice.
Comisie Opera Maghiară de Stat din Cluj-Napoca
Emőke Kovács-Pistuka. Violonista Kovács Emőke este absolventă a Liceului de Muzică „Sigismund Toduță” și a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. Din 2002 este membră a Orchestrei Filarmonicii „Dinu Lipatti” Satu Mare, unde din 2016 este șefă de partidă la vioara I. În paralel, predă vioara la Liceul de Arte „Aurel Popp” Satu-Mare. A colaborat cu instituții din România, Ungaria, Slovacia, Germania și Mexic, inclusiv cu Opera Maghiară din Cluj și Orchestra Simfonică Yucatan. A fost membră a ansamblurilor „Consonantia”, „Diletto Musicale”, „Quasi Cosi” și „FourEver”. Membră activ al Romanian Symphony Orchestra. Din decembrie 2019 este managerul Filarmonicii „Dinu Lipatti”, continuând totodată activitatea artistică în cadrul orchestrei.
György Levente este contrabasist, dirijor, solist de operă și manager cultural. Din anul 2021 este manager al Filarmonicii de Stat din Târgu Mureș. Este licențiat al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, unde și-a început cariera artistică încă din timpul studiilor. Formarea sa muzicală a debutat în 1985 la Școala de Muzică „Sigismund Toduță”, urmând apoi studiile universitare între anii 1995–2000. Din 2001 își continuă pregătirea artistică în Elveția, la Universitatea de Arte din Berna, studiind contrabas și dirijat, perfecționându-se în paralel în canto cu prof. Elisabeth Glauser. Se specializează în arta interpretării operistice la Opera Studio din Biel (2005–2008) și urmează cursuri avansate de dirijat la Academia de Muzică din Zürich (2006–2009).
Debutează ca instrumentist la Filarmonica „Transilvania” și la Opera Maghiară de Stat din Cluj-Napoca, iar din 2002 colaborează cu Filarmonica din Berna, devenind ulterior profesor de contrabas. Cariera vocală include perioade ca solist la Opera Biel–Solothurn (2008–2011) și la Teatrul din Hildesheim (2011–2020). A interpretat numeroase roluri, printre care Rocco, Leporello, Figaro, Don Pasquale, Falstaff și Scarpia, și a apărut în producții difuzate pe postul Mezzo TV. A susținut turnee în Europa și Asia.
A coordonat proiecte culturale în Elveția și Germania. A fost distins cu Migros Studienpreis și cu bursa Kiefer Hablitzel Stiftung. Vorbește fluent maghiara, româna și germana.
Estefan Florin, bariton originar din Oradea, este licențiat al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, devenind solist al Operei Naționale Române din Cluj încă din timpul studiilor, la vârsta de 20 de ani. În 2007 a absolvit Cardiff International Academy of Voice, unde s-a perfecționat sub îndrumarea tenorului Dennis O’Neill. În 2012 revine ca și solist al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, urmând să devină Manager General al renumitei instituții lirice în februarie 2015, fiind cel mai tânăr manager din istoria de 97 de ani ai primei instituții lirice înființate în România. Anul 2016 i-a adus recunoaștere prin titlul de Doctor în Muzică, la Academia de Muzică Gh. Dima din Cluj-Napoca, precum și titlul de „Cel mai bun solist al anului” la Opera Națională București, în cadrul Galei Operelor Naționale, pentru interpretarea rolului Evgheni Oneghin în producția Operei Naționale Române clujene. În urmă terminării studiilor doctorale, începând cu anul 2017, Florin Estefan, este cadru didactic al Academiei Naționale de Muzică Gh. Dima din Cluj-Napoca, unde ocupă și funcția de Conferențiar universitar doctor la Catedra de Canto. Cariera sa artistică include numeroase roluri interpretate pe scene din România și din străinătate, fiind laureat al mai multor competiții internaționale.









