Proiectul variantei de ocolire ușoare din zona de sud a municipiului Iași face astăzi, 18 decembrie 2025, un pas important pe traseul birocratic. Guvernul are pe ordinea de zi aprobarea studiului de fezabilitate, etapă care permite, din punct de vedere legal, demararea procedurilor pentru licitația de proiectare și execuție. Totuși, înainte de lansarea efectivă a licitației, autoritățile trebuie să identifice o sursă clară de finanțare.
În ședința de guvern este analizat un proiect de hotărâre care vizează reaprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru investiția „Varianta de ocolire a Municipiului Iași – Etapa 1 – Varianta Sud, Obiect 4 – Varianta trafic ușor”, pe sectorul cuprins între kilometrii 0 și 8,185, inclusiv legătura cu cartierul Dacia. Actualizarea indicatorilor a devenit necesară după modificările de cost apărute în ultimul an.
Deși documentația tehnică este gata, problema finanțării rămâne deschisă. Ministerul Transporturilor a transmis recent că, în acest moment, nu există o sursă de bani garantată pentru realizarea proiectului. Singura variantă luată în calcul este o posibilă finanțare prin Programul Transport 2021–2027, însă aceasta nu este încă confirmată oficial.
Proiectul a fost pus temporar în așteptare în ultimele luni, după creșterea TVA cu două puncte procentuale, ceea ce a impus recalcularea costurilor. Dacă în vara acestui an investiția era estimată la aproximativ 422,7 milioane de lei, cu TVA inclus, după majorarea taxei valoarea totală a depășit pragul de 430 de milioane de lei.
Varianta de trafic ușor este structurată pe trei tronsoane distincte. Primul și cel mai important segment, cu o lungime de aproximativ 4,75 kilometri, va avea câte două benzi pe sens și va lega rondul de la Uricani de strada Cicoarei. Din această zonă va porni o ramură de legătură către cartierul Dacia, pe o distanță de circa 600 de metri, care presupune și construirea unui pod peste digul de protecție împotriva inundațiilor, cu ieșire spre strada Strămoșilor.
Traseul continuă cu un al treilea segment, de aproximativ 3,42 kilometri, care urmează strada Cicoarei până la intersecția cu Calea Galata, apoi strada Arhitect Ioan Berindei, până la întâlnirea cu șoseaua Nicolina. Pe parcurs este prevăzut și un nou sens giratoriu, la intersecția dintre strada Cicoarei și strada Sofia Nădejde, pentru fluidizarea traficului.
Ideea acestei variante de ocolire nu este una nouă. Proiectul datează de aproape două decenii și a fost gândit inițial ca o completare a actualei centuri Iași-Sud. O altă legătură planificată în trecut, între zonele Poitiers și Trei Fântâni, nu a mai fost realizată, fiind considerată prea apropiată de zona urbană și nepotrivită pentru traficul greu.
Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate
Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate









