Potrivit unei anchete publicată de Reuters, Meta tolerează cu bună știință volumele uriașe de reclame frauduloase și ilegale contractate din China pentru a proteja venituri de miliarde de dolari, obținute prin afișările generate de utilizatorii Facebook și Instagram din Europa și SUA.

Deși a interzis accesul la platformele Meta pentru utilizatorii din China, regimul de la Beijing nu are nici-o problemă în a permite companiilor chineze să facă publicitate consumatorilor străini pe platformele globale. Iar dacă tot nu e vizată populația locală, atunci zero motivație pentru descurajarea fraudelor îndreptate către victimele ademenite printr-o platformă de care răspunde oricum altcineva. Iar dacă acel cineva urmărește mai degrabă profitul, atunci reclamele și postările sponsorizate pot fi despre aproape orice, cum ar fi dezinformare la scară largă și promovarea intereselor politice ale Chinei și prietenii săi.

Cert este că și fără prezență în peisajul social media local, afacerile Meta au prosperat în China prin business-ul de publicitate, ajungând în 2024 la o cifră peste 18 miliarde de dolari în vânzări anuale, reprezentând mai mult de o zecime din veniturile globale ale companiei. Dar presat tot Meta a calculat că aproximativ 19% din acești bani – peste 3 miliarde de dolari – provin de fapt din activități frauduloase: reclame pentru escrocherii, jocuri de noroc ilegale, pornografie și alt conținut interzis, conform documentelor interne Meta, analizate de Reuters.

Documentele fac parte dintr-o colecție de materiale neraportate anterior, generate în ultimii patru ani de echipe precum diviziile de finanțe, lobby, inginerie și siguranță ale Meta. Colecția dezvăluie eforturile depuse de Meta în acea perioadă pentru a înțelege amploarea abuzurilor de pe platformele sale, simultan amânând orice plan de a introduce soluții care i-ar putea submina afacerea și veniturile.

Documentele arată că Meta știa aproximativ un sfert din toate reclamele pentru escrocherii și produse interzise distribuite de pe platformele Meta la nivel mondial sunt comandate din China. Printre incidentele enumerate avem cazul unor cumpărători din Taiwan care au achiziționat suplimente alimentare false, până la investitori din Statele Unite și Canada care au fost escrocați.

Trebuie să facem investiții semnificative pentru a reduce daunele tot mai mari”, au avertizat angajații Meta într-o prezentare internă din aprilie 2024 adresată liderilor operațiunilor sale de siguranță.

În acest scop, Meta a creat o echipă antifraudă care a depășit eforturile anterioare de monitorizare a escrocheriilor și a altor activități interzise din China. Folosind o varietate de instrumente intensificate de aplicare a legii, echipa a redus reclamele problematice cu aproximativ jumătate în a doua jumătate a anului 2024 – de la 19% la 9% din veniturile totale din publicitate provenite din China. Apoi, directorul executiv al Meta, Mark Zuckerberg, a intervenit. „Ca urmare a schimbării de direcție a Strategiei de Integritate și a acțiunilor ulterioare din partea Zuck”, notează un document de la sfârșitul anului 2024, echipei de aplicare a legii privind reclamele din China i s-a „cerut să își întrerupă” activitatea.

Reuters nu a putut afla detaliile implicării directorului general sau ce a implicat așa-numita „schimbare a Strategiei de Integritate”. Însă, după intervenția lui Zuckerberg, arată documentele, Meta și-a desființat echipa anti-escrocherie axată pe China. De asemenea, a fost ridicate interdicțiile recent impuse unor agenții de publicitate chineze. Un document arată că Meta a abandonat și alte măsuri anti-escrocherie pe care testele interne le-au indicat ca fiind eficiente. Documentul nu a detaliat specificul acestor măsuri.

Meta a continuat cu abordarea „relaxată” chiar și după recepționarea studiu comandat de la un consultant extern, în care acesta avertiza că „propriile comportamente și politici ale Meta” favorizau corupția sistemică pe piața chineză pentru reclamele care vizează utilizatorii din alte țări, arată documente suplimentare. Drept consecință, o nouă serie de agenții de publicitate chineze au inundat Facebook și Instagram cu reclame interzise. Până la mijlocul anului 2025, reclamele interzise au ajuns să genereze aproximativ 16% din veniturile Meta din China.

Rob Leathern, care a fost director senior de management de produs la Facebook până în 2020 și nu mai este la companie, a declarat că amploarea publicității prădătoare dezvăluită în documente reprezintă o încălcare majoră a protecției consumatorilor la gigantul de social media. „Nivelurile despre care vorbiți nu sunt justificabile”, a spus el despre procentul de reclame abuzive. „Nu știu cum ar putea cineva să creadă că este în regulă.”